מדריך קשירות – LST

מדוע וכיצד קושרים את הקנאביס? כל מה שצריך לדעת על טכניקת הגידול הפשוטה לתמרון הצמיחה שתשדרג את תפוקת היבול הסופי בגידול תחת נורות.

שיטת הקשירות היא טכניקת פשוטה ביותר ואחת מהוותיקות בתחום הגידול הביתי, מסיבה זו היא נמצאת בשימוש נפוץ כל כך בקרב מגדלי קנאביס, מתחילים ומנוסים כאחד.

כמו רוב שיטות הגידול השונות, גם טכניקה זו מתרכזת בתמרון הצמח לכדי צמרת אחידה – מה שיאפשר לכמות גדולה יותר של ענפים להיות חשופים לאזור הכי שטוף אור בחלל הגידול ועל ידי כך להפיק תפרחת בשרנית במיוחד.

LST על מה ולמה?

המונח LST מתייחס לקיצור המילים הלועזיות: Low Stress Training – “אימון בלחץ נמוך”, קרי טכניקות גידול המתבססות על תמרון צמיחת הקנאביס בעזרת גורם חיצוני ואינן מצריכות פגיעה פיסית בצמח.

שלבים מוקדמים של קשירות
שלבים מוקדמים של LST

מגדלים רבים מעדיפים לבצע LST במקום HST (“אימון בלחץ גבוה”), פרקטיקה שכרוכה בפגיעה פיסית בצמח – למרות שהקנאביס בדרך כלל מצליח להשתקם זמן קצר לאחר מכן.

מהי “שיטת הקשירות”?

“שיטת הקשירות” מתבססת על (כמה מפתיע) קשירות של ענפי הצמח באמצעות חוט, או כל גורם עזר אחר, לצידי העציץ תוך יצירת חופת ענפים מאוזנת.

הקשירות ישפיעו על אופן הגידול בשני מישורים:

ניצול אור – פרישת הענפים הצידה תביא לכך שקרני האור הנפלטים מנורת הגידול יצליחו לחדור לחלקים התחתונים בצמח.

גם זה בטח יעניין אותך
המחשה ויזואלית על חשיבות ריבוי הענפים בצמרת וניצול התאורה המלאכותית
המחשה ויזואלית אודות חשיבות ריבוי הענפים בצמרת וניצול התאורה המלאכותית

מאזן ההורמונים בצמח – כמו כל צמח, גם בקנאביס ישנם מספר תרכובות אורגניות המשמשות כהורמונים צמחיים. ביניהם ניתן לכלול את חמשת ההורמונים העיקריים הנקראים: אוקסין, אתילן, ג’יברלין, חומצה אבציסית וציטוקינין.

הורמונים צמחיים אלו נחשבים לבעלי השפעה פיסיולוגית על הצמח, כאשר לחלקם מייחסים את ההשפעה על התופעה המכונה “השלטון הקודקודי” – קודקוד הצמיחה העליון ביותר מפריש הורמון שמוסע דרך מערכת השיפה של הצמח לכיוון הענפים התחתונים יותר. ההורמון מסמן לניצנים החייקים להקטין את קצב ההתמיינות ולצמוח יותר לאט או לא להתפתח כלל. כאשר מורידים את קודקוד הצמיחה הראשי כלפי מטה, מקבלים התפתחות של ענפים צדדיים, כמו בתהליך הקיטום.

ענף קנאביס שעבר קשירה
ענף קנאביס שעבר קשירה

הציוד הנדרש

חוט – לקשירת הגבעול והענפים. כמעט כל חוט חזק מספיק יעשה את העבודה היטב. יש לשים לב שאין בליטות או חתכים בחוט אשר עלולים לפגוע בצמח.

נייר דבק – לקיבוע החוט. חשוב שיהיה נייר דבק חזק ואיכותי.

אופן הביצוע

1. מגדלים רבים נוהגים לבצע קיטום אחד בטרם מתחילים עם הקשירות הרגילות (אופציונאלי).

2. קושרים לולאה סביב הגבעול המרכזי ומכופפים אותו בעדינות כלפי מטה. ביום למחרת נמשיך לכופף את הצמח קצת יותר וכן הלאה למשך מספר ימים. תוך זמן קצר נבחין בענפים התחתונים שמתמתחים כלפי מעלה ונאבקים על הצמרת.

3. בהמשך במהלך הצמיחה יש לקשור את שאר הענפים שמגיעים לחלק העליון כך שתיווצר צמרת אחידה.

כך זה נראה באיור אילוסטרציה:

קשירה של הגבעול המרכזי
קשירת הגבעול המרכזי
ענפים צדדיים נוטים כלפי מעלה

ענפים צדדיים מתחילים לנטות כלפי מעלה

מרת אחידה
הקשירות יוצרות צמרת אחידה

דגשים נוספים:

  • מגדלים מתחילים נוטים לחשוש מכיפוף הענף המרכזי כלפי מטה אולם חשוב להבין שהקנאביס הוא צמח גמיש למדי שמסוגל להתמודד עם תמרונים כאלה ואחרים.
  • – בנוסף, כפי שמשתמע מהשם “אימון בלחץ נמוך” חשוב להבין שאנחנו מאמנים את הצמח לקבלת התוצאה הנדרשת .משמע שאין עניין בכיפוף אגרסיבי וקיצוני מיד על היום הראשון אלא קשירה הדרגתית במהלך מספר ימים.

  • ברוב המקרים ענפים צעירים יהיו גמישים יותר ויצליחו להתמודד עם הקשירות באופן מוצלח יותר לעומת ענפים זקנים ונוקשים.
  • דוגמא לצמח שעבר קשירות
    דוגמא לצמח לקראת קציר שעבר קשירות
  • במידה ואכן נשבר הענף – אין מה לדאוג!
  • – כל עוד הרקמה חיה, הצמח יכול להשתקם. כדאי להצמיד חתיכת עץ קטנה ולחבוש את האזור הפצוע עם נייר דבק. תוך מספר ימים השבר התאחה והענף יחזור אט אט למצב של צמיחה רגילה.

  • טכניקת הקשירות לא מסתמכת על שיטת עבודה אחת בלבד ויש הרבה מקום ליצירתיות ומקוריות:
  • – אין בהכרח חוט מסוים שהוא עדיף על פני אחרים וכל מגדל משתמש במה שהכי נוח עבורו – שימוש בחוט ברזל מגולוון עשוי להיות בחירה טובה מכיוון שהוא נוח להתעסקות ואינו מצריך לקשור ולפרום קשרים, בכך הוא חוסך זמן ולפעמים גם כמה גרושים.

    – מגדלים מסוימים נוהגים לתקוע מסמרים או לחורר חוררים מסביב לדלי בכדי לאפשר קשירה קלה ויעילה ללא כל צורך בנייר דבק.

  • אומנם עדיף לבצע את שיטת הקשירות לפני שנכנסים לתקופת הפריחה, אבל גם אחרי שהצמח עבר ל12/12 עדיין אפשר עוד לשחק איתו.

ראו גם:
מדריך צביטות, HST ו-Super Croping
גידול בשיטת “מסך של ירוק” (SCROG)
גידול קנאביס בשיטת ה-SOG

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר